Alla diskussioner om "kamphundar"

Nu kan jag inte hålla tyst längre!!!!
 
Ja det finns många som vill förbjuda amstaff och liknande raser på grund av alla attacker som media skriver om mm. Men är det en liten Chihuahua eller liknande som har bitit ett barn så glöms det bara bort. Okej att en Chihuahua inte gör lika stor skada som en amstaff. Men enligt bitstatistiken så är det golden som ligger högst upp (om det inte har ändrats) och det är en sällskaps och familjehund, men det glöms bort då procenten blir högre på amstaff då det inte inte är lika många hundar inblandade i statistiken. Golden är det fler antal av men folk ser procenthalten och det är fel!! 
 
Jag tror att många hundattacker av dessa hundar beror på ägare som bara vill ha något tufft i kopplet, då glöms uppfostran och individens behov bort. Och då tar hunden utlopp för sin energi genom att attackera, och det finns jaktlust i amstaff. Understimulans kan även visa sig i aggressivitet, men det tror jag att det kan göra hos vilken hund som helst. Därför är det alltid viktigt att just DU vet vad du har i ditt koppel. Och det får DU genom att skaffa dig kunskap. Amstaffens dåliga rykte beror mest på alla dessa "tuffa" killar som vill ha en statussymbol, eller ska vi vara så omogna och säga penisförlängare. Det är inte hunden som väljer att hamna hos en dålig ägare. Och hunden avspeglar sin ägare!!
 
En vän för livet får du genom att vara en bra ledare, ha roligt med din hund och uppfostra din hund på rätt sätt och få en bra vardagslydnad på din hund så den accepteras av samhället. Kunna se din hund som en individ och tillgodo se dennes behov och se din hund för vad den är och hur den beter sig mm. 
 
Jag kommer att tänka på de två utställningar jag och Julia varit på. Båda gångerna har det varit med ett par med ett x antal dvärgtaxar som skäller och skäller utan att de får en korrigering av sina ägare. Även fast de sitter i bur och det är skynke för buren. Men ingen säger till dom att få tyst på sina hundar. Även detta skällande får ju igång andra hundar. Men skulle Cherry sitta och skälla och skälla skulle folk titta snett på en och säga åt mig att få tyst på min hund. Nu skulle jag alldrig tillåta det beteendet och jag har sån tur att Cherry bara ligger i sin bur och är helt obrydd om allt förutom då jag reser mig ur stolen eller så. 
 
Amstaffen och liknande raser är inte en ras och hund för alla!! Och fler människor borde inse det, det är ingen som tittar snett på dig för att du inser dina egna brister. En människa som kan erkänna sina brister och misstag är mer värd i mina ögon än de människor som bara försöker släta över sina misstag och mörkar sina brister. 
 
Och varje hund är sin egen individ!! Men det glöms ofta bort då folk bara träffar på just den där jättesnälla och fina hunden. Och då tänker folk " en sån kanske vi skulle haft/är nåt för oss" Ingen ser eller tänker på det långa och hårda arbetet som ligger bakom den jättesnälla hundens beteende och uppförande. Så ingenting löser sig genom att förbjuda en specifik ras, man ska aldrig dra alla över samma kam, då har man misslyckats grovt i mina ögon!! Folk borde våga fråga mer och folk borde våga ge mer kunskap. Det är bara ett sätt att lösa många problem på. 
 
Nu har inte jag jättemycket erfarenhet och jag kommer aldrig påstå att jag är bäst. Men jag vet att jag är bra på mycket och jag vill lära mig så mycket mycket mer, och man blir aldrig fullärd och "perfekta" hundar finns inte i min värld i alla fall. Jag tror att man kommer långt med ett sunt förnuft och har en bra kontakt med sin hund. För det är ju trots allt ett bra samarbete mellan hund och förare som uppskattas mest!!
 
Och folk borde ha ett mer öppet sinne än att dra fördomar utifrån något de sett eller hört!!
 
Tack för mig!!
Min vardag | |
Upp